Всеукраїнський конкурс авторських програм практичних
психологів і соціальних педагогів
«НОВІ ТЕХНОЛОГІЇ У НОВІЙ ШКОЛІ»
Авторська профілактична програма
050-981-60-49,
yaruna2017@ukr.net
Пояснювальна
записка
Зміни і події, які відбуваються нині в українському
суспільстві, мають складний і суперечливий характер, що не може не погіршувати
стан психічного здоров’я як дорослого, так і дитячого населення.
У зв’язку з цим зрозуміло, що перед психологічною
наукою, як у суто науковому, так і в практичному плані, постають першочерговими
завдання зберегти психічне здоров’я населення, вирішення яких повинно
починатися із покращення психічного здоров’я дітей, особливо шкільного віку[6].
Сучасне становище нашого суспільства формує
особливий запит до психологічної практики. Внаслідок надзвичайних подій, які
відбуваються в Україні впродовж останнього часу, гостро постала потреба у попереджені проявів
стресу, психологічній підтримці
і супроводі цілих соціальних груп.
Відповідно стало очевидною необхідність розроблення
профілактичних програм для попередження та подолання стресів.
Цими питаннями цікавилися багато вчених психологів,
фізіологів, фахівців із психології праці, інженерної психології та менеджменту
(Л. М. Аболін, В. А. Бодров, О. М. Валуйко, Н.Є. Водоп’янова, Р.М. Грановська,
Д. О. В. Гошкодеря).
Отже, слід дати визначення, що ж таке «стрес». Стрес – це захисна реакція організму на
зовнішні подразники. Вона проявляється психічно, фізично, емоційнота дає змогу адаптуватися до змін.
Існує думка, що стрес – це погано для фізичного та
психічного здоров’я, але мало хто усвідомлює, що енергію стресу можна скерувати
в позитивне русло, наприклад досягнення цілі. Адже не даремно існує приказка
«Те, що нас не вбиває, робить нас сильнішими».
Насправді дозовано стрес потрібно відчувати кожній
людині, адже він змушує вчитися шукати вихід, думати. Завдяки помірним дозам
стресу людина може тренувати та підвищувати власну стресостійкість, набувати
нових корисних якостей, та жити більш насичено.
Хоч з іншого боку – постійне життя під впливом стресу
знижує ефективність роботи, організм людини слабшає і вона втрачає не лише
сили, а й здатність вирішувати проблеми.
Особливо важливим складником роботи з дітьми є
формування стресостійкості, шляхом профілактичної і просвітницької роботи з учнями
щодо розуміння природи стресу, управління стресом, зняття емоційної напруги,
релаксації, регуляції дихання тощо.
Стресостійкість
дозволяє успішно протистояти стресу хоча б середнього рівня і хоча б на тривалий час. Тільки це дозволить проаналізувати і
оцінити те, що відбувається, підібрати ефективний спосіб корекції ситуації,
своєї поведінки та стану і успішно застосувати цей спосіб, тим самим, вийшовши
зі стану стресу. У вузькому розумінні стресостійкість – це здатність зберігати
високі показники психічного функціонування та діяльності при зростаючих
стресових навантаженнях.
Тому важливо допомогти дітям опанувати навички
управління своїми емоційними реакціями, щоб здобути контроль над стресором, над
своєю реакцією на нього, активізувати їх внутрішні та зовнішні ресурси.
Мета
програми:попередження
проявів стресу та подолання їх наслідків, підвищення рівня психологічної
компетентності у дітей щодо тематики стресу.
Основні
завдання програми:
-
сприяти
формуванню навичок конструктивного подолання стресу, саморегуляції в умовах
стресу;
-
сприяти
підвищенню стресостійкості;
-
активізація
особистісних ресурсів учасників;
-
усвідомлення
розуміння власного стресу як ресурсу для самовдосконалення.
Тривалість програми: 6 занять по 45– 50 хвилинодин-два рази на тиждень.
Наповнюваність
групи:8-12 осіб
Вікова
категорія:14-15 років.
Опис вимог
до спеціаліста, який впроваджує програму.
Профілактичну програму «Порозуміння зі стресом» можуть
впроваджувати фахівці психологічної служби, які обізнані щодо тематики стресу
та методів його подолання та запобігання, формування стресостійкості. Це можуть
бути практичні психологи, соціальні педагоги. Ці спеціалісти повинні мати
досвід роботи з дітьми та володіти навичками ведення практичних занять.Програму можна впроваджувати при
різних формах навчання(онлайн і офлайн).
Методи та
прийоми, які використовуються у програмі:
-
вправи на
знайомство – сприяють формуванню довірливих, доброзичливих стосунків в групі,
формуванню мотивації до самопізнання та навичок самопрезентації;
-
інформаційні
повідомлення – дозволяють у короткий термін часу надати достовірну, науково
обґрунтовану інформацію, підвищити рівень інформованості здобувачів освіти з
проблеми;
-
мозковий
штурм – сприяє напрацюванню власних ідей, висновків;
-
робота в
групах, парах, у колі – сприяє внутрішній активізації кожного її члена для
роботи в команді, що призводить до обміну думками, ідеями, поглядами;
-
самодіагностика
– направлена на формування мотивації до самопізнання, самоусвідомлення та
самоаналізу особистості в даному напрямку;
-
робота з
опорою на схеми, пам’ятки – сприяє систематизації та оптимізації засвоєння
знань;
-
вправи на
релаксацію(дихальні вправи, м’язове розслаблення, візуалізації) – сприяють
формуванню практичних вмінь та навичок;
-
рефлексія – дозволяє
учасникам проаналізувати та поділитися своїми думками, враженнями і відчуттями.
Перелік навчальних та
методичних матеріалів, необхідних для проведення програми: папір, ручки, кольорові олівці,
ноутбук, інтерактивна дошка, відеоматеріали, плакати, схеми, пам’ятки у
паперовому і електронному вигляді, бланки опитувальника в паперовому і
електронному вигляді, релаксаційна музика.
Опис вимог
до матеріально-технічного оснащення закладу, необхідних для упровадження
програми:
-
класна
кімната(кабінет практичного психолога/соціального педагога);
-
стільці за
кількістю учасників;
-
столи для
роботи у підгрупах;
-
фліп-чарт
або шкільна дошка з крейдою;
-
доступ до
інтернету;
-
індивідуальні
гаджети;
-
ноутбук,
інтерактивна дошка та аудіо колонки для демонстрації відео, озвучування
релаксаційної музики.
Етапи реалізації
програми:програма проводитьсяпротягом
шести занять.
Термін проведення: жовтень – листопад.
Очікувані результати
програми:
-
підвищення рівня
обізнаності щодо теми стресу та методів його подолання і запобігання;
-
оволодіння основними
навичками самоконтролю в стресовій ситуації, релаксації;
-
застосування позитивного
рефреймінгу;
-
покращення самопочуття,
настрою, підвищення рівня активності.
Результати
анкетування учнів 9 класу щодо обізнаності зпроблематикою стресу та методами
його подолання (у %)до і після проведення програми
За результатами дослідження за
методикою САН перед початком проведення занять ми можемо зробити наступні
висновки:
1.
Самопочуття респондентів виявилося на низькому рівні у 20%. На середньому
рівні – у 48%. На високому рівні – у 32%.
2.
Активність виявилася на низькому рівні у 25% респондентів. На середньому
рівні – у 45%. На високому рівні – у 30%.
3.
Настрій виявився на низькому рівні у 15% респондентів. На середньому рівні
– у 65%. На високому рівні – у 20%.
Після проведення занять за програмою
ці показники зросли. Низьких значень не виявилося в жодного з
респондентів.Більш детально з результатами діагностики можна познайомитись у
діаграмі, яка представлена нижче.
Результати вивчення самопочуття, настрою та активності
учнів 9 класу за методикою САН (у %)до і після проведення програми
Самопочуття
Активність
Настрій
Отже, за результатами проведення порівняльного аналізу
вхідного та вихідного діагностування, можна зробити висновки про те, що
проведення профілактичних занять за програмою «Порозуміння зі стресом»
виявилося результативним і її можна рекомендувати для роботи з підлітками в
закладах загальної середньої освіти.
Навчально-тематичний
план до програми «Порозуміння зі стресом»
|
Структура заняття |
Тривалість заняття |
|
Заняття № 1 «Що таке стрес». Мета: ознайомити учнів з
темою та метою програми, структурою занять, ближче познайомити один з одним,
дати учням уявлення про те, що таке стресова ситуація, стрес. |
|
|
1. Вступ.
Привітання. Оголошення теми та мети заняття(5 хв.). |
50 хвилин |
|
2. Правила
групи (5хв.) |
|
|
3. Вправа
на знайомство «Багато хто знає, що я... Але мало хто знає, що я ...» (5 хв.). |
|
|
4. Інформаційне
повідомлення «Стрес – це…»(10 хв.). |
|
|
5. Вправи
на саморегуляцію (м’язова релаксація)(10 хв.). |
|
|
6. Інформаційне
повідомлення «Стрес як ресурс»(10 хв.). |
|
|
7. Рефлексія
заняття(5 хв.). |
|
|
Заняття № 2 «Кроки самодопомоги» Мета:сприяти сприйманню
стресу як ресурсу, формуванню навичок конструктивної поведінки в стресі. |
|
|
1. Вступ.
Привітання. Оголошення теми та мети заняття(5 хв.). |
45 хвилин |
|
2. Вправа «Що про мене знає моя річ?»(5 хв.). |
|
|
3. Вправа «Рукостискання на трьох»(5 хв.). |
|
|
4. Вправа
«Ресурс, а не стрес»(10 хв.). |
|
|
5. Вправи
на зняття психоемоційного і м’язового напруження(10 хв.). |
|
|
6. Пам’ятка
«Кроки самодопомоги(5 хв.). |
|
|
7. Рефлексія(5
хв.). |
|
|
Заняття № 3 «Види стресу» Мета:
ознайомити учнів з поняттями «дистрес» та «еустрес»,
визначити переважаючі коппінг-стратегії подолання стресу та ресурси, які
допомагають долати стрес. |
|
|
1. Вступ.
Привітання. Оголошення теми та мети заняття(5 хв.). |
45 хвилин |
|
2. Вправа
«Три слова про себе»(5 хв.). |
|
|
3. Інформаційне
повідомлення «Еустрес та дистрес»(5 хв.). |
|
|
4. Методика
«Індикатор стратегій подолання стресу» Д. Амірханова(15 хв.). |
|
|
5. Вправа
«Що допомагає мені жити у важкий період часу» (10 хв.). |
|
|
6. Рефлексія(5
хв.). |
|
|
Заняття № 4 «Шляхи поповнення запасів «емоційного
палива» Мета:
допомогти усвідомити, що ресурсами у подоланні
стресу можуть бути улюблені заняття, відпочинок, хобі, сприяти формування
навичок самостійного пошуку ресурсів для відновлення. |
|
|
1. Вступ.
Привітання. Оголошення теми та мети заняття (5 хв.). |
45 хвилин |
|
2. «Декларація
моєї самооцінки» (5 хв.). |
|
|
3. Вправа«Легенда
про себе» (10 хв.). |
|
|
4. Арт-терапевтична
вправа «Багаж щастя» (10 хв.). |
|
|
5. Вправа «Шляхи поповнення запасів «емоційного
палива» (10 хв.). |
|
|
6. Рефлексія (5 хв.). |
|
|
Заняття № 5 «Позитивний рефреймінг» Мета:познайомити
учнів з поняттям «рефреймінг», розвивати вміння визначати ресурс у стресових
ситуаціях, сприяти формуванню навичок зняття емоційного напруження. |
|
|
1. Вступ. Привітання. Оголошення теми
та мети заняття(5 хв.). |
45 хв. |
|
2. Вправа «Я монета…»(5 хв.). |
|
|
3. Візуалізація «Безпечне місце»(10 хв.). |
|
|
4. Вправа «Позитивний рефреймінг»(10 хв.). |
|
|
5. Перегляд мультфільму «Баранчик Шон»(10 хв.). |
|
|
6. Рефлексія(5 хв.). |
|
|
Заняття № 6 «Як подолати стрес» Мета:закріпити навички
самодопомоги в кризових ситуаціях, реалізовувати свої щоденні звички як
ресурс для позитивного мислення. |
|
|
1. Вступ. Привітання. Оголошення теми
та мети заняття(5 хв.). |
45 хв. |
|
2. Вправа «Вчинки для позитивного
майбутнього»(10 хв.). |
|
|
3. Вправа
«Ти молодець тому, що...»(10 хв.). |
|
|
4.
Вправа «Як подолати
стрес» (правила душевної рівноваги)(10 хв.). |
|
|
5. Вправа
на завершення «Три – два – один »(10 хв.). |
|
Заняття № 1
«Що таке стрес»
Мета: ознайомити учнів з темою та метою
програми, структурою занять, ближче познайомити один з одним, дати учням
уявлення про те, що таке стресова ситуація, стрес.
Матеріали та
обладнання: аркуші
паперу для кожного учасника, ручки, ноутбук, доступ до інтернету.
Хід заняття
1.
Вступ. Привітання. Оголошення теми
та мети заняття.
Психолог.Добрий день.
Сьогодні ми з вами розпочинаємо заняття за програмою «Порозуміння зі стресом».
На цих заняттях ви більш детально познайомитеся з поняттям «стрес», причинами
його виникнення, дізнаєтеся, в яких ситуаціях стрес може бути для нас
ресурсом.Ми познайомимося з основними поняттями, а також на практиці випробуємо
один з методів управління стресом.Але спочатку давайте затвердимоправилароботи в групі.
2.
Правила групи
1. Бути активним.
2. Бути толерантним
3. Говорити по черзі і від себе.
4. Сміятися можна, але не з людини (але по-доброму).
5. Кожна думка має право на існування і висловлення.
Кожна думка
– внесок в загальну справу. Записуємо правила на дошці або в чаті.
3. Вправа на знайомство
«Багато хто знає, що я…Але мало хто знає, що я ...»
Мета:познайомити
учасників занять, створити комфортну атмосферу.
Психолог.Пропоную
по черзі продовжити речення «Багато хто знає, що я... Але мало хто знає, що я
...».
4.
Інформаційне
повідомлення «Стрес – це…»
Мета: розширити рівень
інформованості учасників щодо понять «стрес», «стресова ситуація», ознайомити зі стадіями
стресу.
Психолог.Що таке
стрес?Що ми уявляємо, коли чуємо це слово? (кожен
учасник по колу озвучує свої асоціації, складається загальний перелік
асоціацій, підбирається загальне значення стресу для присутніх).
У перекладі з англійської стрес означає напруження. Це реакція організму
на будь-який вплив. Причиною
стресу можуть бути різні життєві обставини, якась несподіванка, що порушує
звичний ритм життя. Це називається стресова ситуація(стрессор, стрес-фактор),
який і викликає стан стресу. На наших заняттях ми будемо вчитися долати стрес
різними методами, а також попереджувати його.
Стрес має три стадії. За словами
відомого фізіолога Г. Сельє «Людина врешті повинна була виявити, що її реакції
на тривале і незвичне суворе випробування – плавання в холодній воді, лазіння
по скелях, відсутність їжі – протікають по одному шаблону: спочатку вона
відчуває труднощі, потім втягується і нарешті відчуває, що більше винести не в
змозі.
Першою стадією даного стану є реакція
тривоги, тобто індивід
входить у стан тривоги (фаза шоку), і, разом з тим, мобілізуються його захисні
сили (фаза протишоку).
Якщо стрес продовжується, організм
переходить у стадію опору (резистентності), під час якої стійкість до різних
впливів є підвищеною.
Ця стадія або призводить до
стабілізації стану і зцілення, або змінюється стадією виснаження, яка
супроводжується порушенням фізіологічних процесів, занепадом сил.
Отже, переживання стресу, може мати
як позитивне, мобілізуюче значення для організму людини, так і негативні,
патологічні наслідки[8].
Якщо людина вміє позбавлятися від негативних
наслідків стресу, то це явище може мати позитивне значення в вигляді набутого,
нехай навіть негативного, досвіду. Але цього частіше не відбувається, і
емоційне напруження накопичується в м’язах. Оволодіння способами зняття
напруги, що накопичилася – один зі способів боротьби з наслідками стресів.
5.
Вправина саморегуляцію(м’язова
релаксація)
Мета:ознайомити з
прийомами саморегуляції, вчити досягати м’язового розслаблення за короткий час.
Вправи для рук:
«Кулачки» - стиснути
пальці рук в кулачки, а потім махнути кистями так, щоб пальці розправились.
«Олені» - схрестити
руки над головою з сильним напруженням (тверді, як роги), а потім швидко
розслабити і опустити вздовж тулуба.
«Підйомний кран» - витягнути
руки вперед і напружити, ніби на них лежить важкий вантаж. Потім швидко розслабити,
як після різкого звільнення від вантажу, опустити руки на «пухову ковдру».
Вправи для ніг
«Засмагаємо» - сидячи,
випрямити ноги з напруженням (потягнутись, нібина пляжі під сонцем) і потім розслабити.
«Ножиці» - сидячи,
випрямити напружені ноги, розвести в сторони, потім опустити розслаблені.
«Пружинки» - пальцями
ніг натискати на уявні пружинки, на підлозі, чергуючи напруження з
розслабленням.
«Журавель на болоті» - ходьба з високим підніманням колін і витяганням вниз ступенів ніг при
напруженні м’язів, з розслабленням м’язів при опусканні ноги.
Вправи для тулуба
«Прання» - нахилитись і
робити рухи, які нагадують полоскання білизни, потім випрямитись і виконувати
рухи, які імітують розвішування білизни на високу мотузку.
Вправа для шиї
Почергове напруження і розслаблення
м’язів шиї (голова «на ниточці» впала на груди, на ліве плече, на праве плече).
«Допитлива Варвара» - дивитися вліво (витягаючи шию з напруженням), дивитися вправо, а потім
знов вперед. Відпочиває.
Вправи для органів артикуляції
«Жабенята» -
розтягнути губи в посмішку з напруженням,потім розслабити і повернути назад.
«Впертий язик» - з силою
натиснути язиком на верхні зуби, потім розслабити, спокійно опустити вниз. З
силою натиснути на нижні зуби, розслабити, дати відпочити.Почергове стискання і
розтискання зубів.
Рефлексія:
- Що відчували, коли напружували м’язи?
- Що відчували, коли розслаблювали їх?
6.
Інформаційне повідомлення «Стрес як
ресурс».
Мета:сприяти
усвідомленню наявності позитивних ефектів стресу.
Вправа «Щоденник-зебра». Наш мозок схильний фіксуватися на негативних подіях
та негативних аспектах ситуацій. Спробуйте виконати таку вправу: запишіть усі
негативні події дня у стовпчик в лівій частині аркуша, а справа напроти кожної
негативної події напишіть позитивний аспект, який може нести ця подія.(Поділіться своїми ситуаціями за бажанням ).
7.
Рефлексія
- Що нового ви дізналися на занятті?
- Що зацікавило вас найбільше?
Домашнє завдання: На наступне заняття принести з собою свою улюблену річ.
Заняття № 2
«Кроки самодопомоги»
Мета: сприяти сприйманню стресу як
ресурсу, формуванню навичок конструктивної поведінки в стресі.
Матеріали та
обладнання: аркуші
паперу, ручки, пам’ятки «Кроки самодопомоги».
Хід заняття
1.
Вступ. Привітання. Оголошення теми
та мети заняття.
Психолог.Добрий день. Давайте для початку згадаємо правила роботи в групі (заняття № 1).
Продовжуючи тему ресурсності стресу,
розповім вам цікаву історію: «Продавці вугрів (риби) в Америці одного разу
зіткнулися зі складною ситуацією. У цистерну з водою для перевезення живої риби
запускали близько 4000 вугрів, до місця продажу живими прибувало лише 1000,
решта гинули. Чого тільки вони не робили: і воду міняли по декілька разів, і
зменшували кількість риби в цистерні, але процентне співвідношення живої та
мертвої риби залишалося те ж саме. І так тривало, аж доки хтось не підказав
кинути в цистерну декількох піраній, риб-хижаків. Звісно, піраньї з'їдали з
десяток вугрів, але, що найцікавіше, всі інші прибували до місця продажу
живими. Бо весь той час, що риба була в дорозі, вона жила в напруженні, у
стресі. Завдяки цьому у вугрів не виникло депресії, вони змушені були рухатися,
щоб вижити».
Життя неможливе без напруження.Тому що
життя – це рух, а отже, і стрес. Небезпечний не він сам, а ставлення людини до
нього.
2.
Вправа «Що про мене знає моя річ?»
Мета:сприяти створенню позитивної атмосфери, актуалізувати потребу самопізнання.
Психолог.Візьміть принесену вами улюблену річ
і, від її імені, опишіть риси характеру її господаря, тобто вас.
3.
Вправа «Рукостискання на трьох»
Мета: створення
позитивної атмосфери, привітання.
Психолог.Я
пропоную вам об’єднатися в трійки. Кожній трійці потрібно придумати
рукостискання, в якому бере участь відразу три особи. У цьому рукостисканні має
бути використана лише одна рука кожного, і це має бути або ліва рука, або права.
4.
Вправа «Ресурс, а не стрес»
Мета: сприяти формуванню навичок пошуку ресурсів для
саморозвитку в стресових ситуаціях.
Інструкція. Об’єднатись
в пари за допомогою слів «Я – успішно - долаю - стрес». Кожна пара отримає
завдання опрацювати певну стресову ситуацію та скласти розповідь: як дана
стресова ситуація може стати ресурсом для саморозвитку, успіхів,
досягнень(наприклад, негативна оцінка за контрольну спонукає підготуватися до
наступної якнайкраще, щоб отримати високий бал). Розповідь написати від першої
особи(ніби вся історія вже сталася з героєм історії). Представити свої
напрацювання.
Ситуації:
-
Тобі
запропонували взяти участь у вікторині за темою, яка тобі не дуже знайома.
Потрібно терміново розпочати підготовку.
-
Ти вперше
їдеш відпочивати до літнього табору, де нікого зі знайомих не буде.
-
Твоя
подруга/друг повідомив, ви більше не друзі, бо з тобою нудно.
-
Ти отримав
табель за І семестр і зрозумів, що твоя успішність значно нижча, ніж ти
очікував.
-
За порушення
поведінки під час уроку вчителька викликала до школи твоїх батьків.(групи працюють, потім представляють свої
роботи)
5.
Вправи на зняття психоемоційного і м’язового
напруження:
Мета: формувати навички саморегуляції емоційного стану.
Вправа «Рахунок»
Цю
вправу можна робити в будь-якому місці. Потрібно сісти зручніше, скласти руки
на колінах, поставити ноги на землю й знайти очима предмет, на якому можна
зосередити свою увагу.
Почніть
рахувати від 10 до 1, на кожному рахунку роблячи вдих і повільний видих. (Видих має бути помітно довше вдиху).
Заплющить
очі. Знову порахуйте від 10 до 1, затримуючи подих на кожному рахунку. Повільно
видихайте, уявляючи, як з кожним видихом зменшується й нарешті зникає
напруження.
Не
розплющуючи очі, рахуйте від 10 до 1. Цього разу уявіть, що видихуване вами
повітря пофарбоване в теплі пастельні тони. З кожним видихом кольоровий туман
стає густішим, перетворюється на хмари.
Пливіть
ласкавими хмарами доти, поки очі не розплющаться самі.
Щоб
знайти потрібний ритм рахунку, дихайте повільно й спокійно, відгороджуючись від
усіляких хвилювань за допомогою уяви. Цей метод дуже добре послаблює стрес.
Через
тиждень почніть рахувати від 20 до 1, ще через тиждень – від 30, і так до 50.
В основу
наступних методів психологічної саморегуляції покладено роботу з образами уяви
для регуляції емоційного стану людини. Адже свідомо створені образи впливають
на організм людини майже так само, як і реальний досвід.
Рефлексія:
-
Що ви відчували під час та після виконання
вправ?
-
Чи вдалося вам досягти стану розслаблення?
Психолог. Для не накопичування негативу в організму, який провокує стрес, хочу
надати вам рекомендації у вигляді пам’ятки(додаток 2).
Пам’ятка «Кроки самодопомоги»
Якщо ви
відчуваєте стрес, його треба позбавитися, щоб негатив не накопичується у вашому
організмі.
Кроки
самодопомоги:
Крок 1. Прийняти те, що ви у стані стресу. Просто усвідомити
це і зізнатися собі в цьому.
Крок 2. Дозволити собі відчувати те, що ви відчуваєте зараз:
образа, гнів, будь-які негативні емоції. Визнати цю емоцію і позначити її.
Можна навіть промовити вголос: «Зараз я відчуваю роздратування».
Крок 3. Конструктивно вивести з себе ці почуття. Можна
детально викласти свої думки на папері і спалити. Можна піти в спортзал та
інтенсивно позайматися, побігати на стадіоні, поплавати в басейні: будь-яка
фізична активність виводить напруження назовні.
Крок 4.Зробити
висновки на майбутнє. Поставте собі запитання: «Що я зробив такого, що потрапив
у таку ситуацію, або чого не зробив?». Коли урок засвоєний, вирішіть, як в
майбутньому будете уникати ситуації, яка призвела до стресу або як вирішувати
її. А потім – просто відпустіть цю ситуацію.
6.
Рефлексія
-
Які методи
саморегуляції виявилися для вас найбільш дієвими?
-
Коли стрес
може стати рушієм саморозвитку?
Заняття № 3 «Види стресу»
Мета: ознайомити
учнів з поняттями «дистрес» та «еустрес», визначити переважаючі
коппінг-стратегії подолання стресу та ресурси, які допомагають долати стрес.
Матеріали та
обладнання: аркуші
паперу для кожного учасника, ручки, ноутбук, доступ до інтернету.
Хід заняття
1.
Вступ. Привітання. Оголошення теми
та мети заняття.
Психолог.Добрий день. Продовжуючи тему стресу
та ресурсів, ми познайомимося з новими поняттями: «дистрес» та «еустрес»,
визначимо якими стратегіями користуємося, долаючи стрес, а також складемо свою
ресурсну валізу.Давайте для початку згадаємо правила роботи в групі (заняття
№ 1).
2.
Вправа «Три слова про себе»
Мета: розвиток навичок самоаналізу та самопрезентації.
Інструкція: опишіть
себе, за допомогою трьох слів.
3.
Інформаційне повідомлення «Еустрес
та дистрес»
Мета:ознайомити
учасників з видами стресу.
Угорський ендокринолог Ганс Сельє,
основоположник науки про стрес, розділив поняття «стрес» на «еустрес» і
«дистрес». Еустрес – конструктивний,
що викликає активізацію пізнавальних процесів і самосвідомості, осмислення
дійсності. Дистрес – деструктивний,
руйнівний, який має тенденцію виникнувши в одних умовах, поширюватися і на
інші, посилюючи ще більш руйнівну дію. Наприклад, образа або роздратування
після сварки з батьками або приятелем, залишаються і тоді, коли школяр прийшов
до школи, працює на уроці. При цьому змінюється його сприйняття того, що
відбувається навколо. Школяреві починає здаватися, що вчитель до нього
чіпляється, однокласники насміхаються. Результатом стають нові конфлікти. Але
однокласники і вчитель не розуміють причин його поведінки, вірус образи може
вразити і їх.
Важливо вміти відокремити перехід
стресу в дистрес, навчитися використовувати позитивне значення стресу. Стрес
успішно управляє некомпетентною людиною. Для людини, наділеної свідомістю і
творчим мисленням, цілком доступно змінити ситуацію. Стресу не потрібно
боятися; необхідно розвивати у себе здатності компетентності, які допомагають
долати труднощі, досягаючи високої життєвої ефективності, зберігаючи здоров’я.
4.
Методика «Індикатор стратегій
подолання стресу»
автор Д. Амірханова (додаток 3)
Мета: визначити переважаючі стратегії
подолання стресових ситуацій.
Психолог.У психології
є поняття «копінг», яке включене в структуру стресу і перекладається як
психологічне подолання. Поняття «коппінг-стратегії» включає комплекс способів і
прийомів подолання дезадаптації і стресових станів[8]. За допомогою
опитувальника ви дізнаєтеся яка із коппінг-стратегій подолання стресу у вас
переважає, тобто як саме ви дієте в більшості випадків під час стресу.
Учні за допомогою психолога виконують обробку діагностування. Обговорення
результатів діагностики.
5.
Вправа «Що допомагає мені жити у
важкий період часу»
Мета:формувати
навички самодопомоги, актуалізувати власні ресурси.
Інструкція: написати в рядок на листі А4:
-
предмети……
-
люди……
-
образи…...
-
музика……
-
запахи……
-
відчуття..…
Далі, напроти
кожного слова, написати варіанти, відповідно до того з чим у вас це
асоціюється.Потім згорніть цей листок і розфарбуйте його (бажаючі представляють свою роботу).
Психолог.Зберігайте
цей лист, і використовуйте його у випадку необхідності впоратись з емоційно
складною для вас ситуацією. Так ви швидше знайдете необхідні ресурси для
самодопомоги.
6.
Рефлексія
-
Що нового
про стрес ви дізналися на занятті?
-
Що нового ви
дізналися про себе?
Заняття № 4 «Шляхи
поповнення запасів «емоційного палива»»
Мета: допомогти
усвідомити, що ресурсами у подоланні стресу можуть бути улюблені заняття,
відпочинок, хобі, сприяти формування навичок самостійного пошуку ресурсів для
відновлення.
Матеріали та обладнання: аркуші
паперу для кожного учасника, ручки, кольорові олівці, фломастери, старі журнали
з фотографіями, ноутбук, доступ до інтернету.
Хід заняття
1.
Вступ.
Привітання. Оголошення теми та мети заняття.
Психолог.Добрий день. На нашому занятті ми
поговоримо про ті ресурси, за допомогою яких можемо допомогти собі зняти напруження,
розслабитися, зануритися у позитивні відчуття, щоб відновити свою душевну
рівновагу, покращити свій емоційний стан.Давайте для початку згадаємо правила роботи в групі (заняття № 1).
2. «Декларація
моєї самооцінки» автор Вірджинія Сатир
Мета:стабілізувати свою самооцінку,заглибитися і усвідомити себе
в усіх подробицях, думках,переживаннях,послухати себе,побути самим з собою.
Інструкція:ознайомити дітей з декларацією.
Роздати
дітям пам’ятки (додаток4).
Я це я
У всьому світі немає нікого в
точності такого ж, як Я. Є люди, в чомусь схожі на мене, але немає нікого в
точності такого ж, як Я. Мені належить все, що є в мені: моє тіло, включаючи
все, що воно робить; мою свідомість, включаючи всі мої думки і плани; мої очі,
включаючи всі образи, які вони можуть бачити; мої почуття, якими б вони не були
– тривога, напруга, любов, роздратування, радість; мій рот і всі слова, які він
може вимовляти, - ввічливі, ласкаві чи грубі, правильні чи неправильні; мій
голос, гучний або тихий; всі мої дії, звернені до інших людей або до самого
себе.
Мені належать всі мої фантазії, мої
мрії, всі мої надії і мої страхи. Мені належать всі мої перемоги і успіхи, всі
мої поразки і помилки. Все це належить мені. І тому Я можу близько познайомитися
з собою. Я можу полюбити себе і подружитися з собою. І Я можу зробити так, щоб
все в мені допомагало мені. Я знаю, що дещо в мені не подобається мені, і є в
мені щось таке, чого Я не знаю. Але оскільки Я дружу з собою і люблю себе, Я
можу обережно і терпляче відкривати в собі джерела того, що спантеличує мене, і
дізнаватися все більше і більше різних речей про самого себе. Все, що Я бачу і
відчуваю, все, що Я говорю і що Я роблю, що Я думаю і відчуваю в даний момент,
- це моє. І це в точності дозволяє мені дізнатися, де Я і хто Я в даний момент.
Коли Я вдивляюся в своє минуле, дивлюся на те, що Я бачив і відчував, що Я
говорив і що Я робив, як Я думав і як Я відчував, Я бачу, що не цілком мене
влаштовує. Я можу відмовитися від того, що здається невідповідним, і зберегти
те, що здається дуже потрібним, і відкрити щось нове в собі самому. Я можу
бачити, чути, відчувати, думати, говорити і діяти. Я маю все, щоб бути близьким
з іншими людьми, щоб бути продуктивним, вносити сенс і порядок в світ речей і людей
навколо мене.
Я належу собі, і тому Я можу
будувати себе.
Я – це Я, і Я – це чудово!
3.
Вправа «Легенда про себе»
Мета:самоусвідомлення,
формування мотивації до саморозвитку.
Психолог.Є люди
справи, є любителі порядку, є люди творчості, а є ті, хто любить теплі
відносини і комфорт. У формі легенди, розповідаючи про себе від третьої особи,
віднесіть себе до того чи іншого типу. Зробіть рекламу своїх особливостей і
подумайте про розвиток інших якостей, які б доповнили портрет людини цього типу.
Учасники презентують свої легенди.
4.
Арт-терапевтична вправа «Багаж щастя»
Мета:усвідомити
зв’язок між
тілом та своїм емоційним станом.
Інструкція: уявіть, що
за плечима у вас є сумочка чи рюкзачок, у якому лежить усе, щоби відчувати себе
щасливим/-ою. Вам треба виписати ті речі та відчуття, які лежать у вашій
торбинці. Дайте собі відповіді на запитання:
-
що лежить там?
-
хто збирав цей
багаж?
-
що в ньому
ваше?
-
що там не ваше?
-
може, від
чогось треба відмовитися чи, навпаки, щось додати?
-
наскільки вам
легко чи важко нести цей багаж?
Після того, як ви відповісте на ці
запитання, намалюйте те, що лежить у вас у рюкзачку. Й обов’язково треба
відслідкувати свій стан у момент, коли ви не лише думаєте над тим, що лежить у
вашій торбинці, а коли бачите всі ці речі намальованими на папері. Вам,
напевно, захочеться щось додати або від чогось відмовитися. Зробіть це.
Обговорення:
-
Чи вдалося вам
уявити речі, які для вас важливі? Які саме це речі?
-
Що ви відчували
коли малювали ці речі на папері?
5. Вправа «Шляхи поповнення запасів «емоційного палива»
Мета: визначити
шляхи психологічного відновлення в умовах стресу.
Матеріали:аркуші
паперу для кожного учасника, ручки, кольорові олівці, фломастери, старі журнали
з фотографіями.
Інструкція:учасники
об’єднуються в групиі працюють над
колажем на тему:«Шляхи
поповнення запасів «емоційного палива».
Групи
презентують свої напрацювання.
Обговорення:
-
Які ідеї для відновлення ви знайшли для себе, працюючи в групах?
-
Які з названих ресурсів ви використовуєте найчастіше?
6.
Рефлексія
заняття
-
Чи вдається вам вчасно поповнити запаси «емоційного палива»?
-
Які методи відновлення для вас є найбільш дієвими?
Заняття №
5 «Позитивний рефреймінг»
Мета:
познайомити
учнів з поняттям «рефреймінг», розвивати вміння визначати ресурс у стресових
ситуаціях, сприяти формуванню навичок зняття емоційного напруження.
Матеріали та
обладнання: аркуші
паперу для кожного учасника, ручки, ноутбук, доступ до інтернету, https://www.youtube.com/watch?v=d6jZvJBeFsE, спокійна музика.
Хід
заняття.
1.
Вступ. Привітання. Оголошення теми та мети заняття.
Психолог.Добрий день.
Сьогодні продовжуючи нашу основну тему, ми поговоримо про методи запобігання
стресам. Давайте для
початку згадаємо правила роботи в
групі (заняття № 1).
2. Вправа «Я монета…»
Мета:
сприяти
саморозкриттю учасників, активізації їх уяви, створенню творчої атмосфери.
Психолог.Я пропоную вам
увімкнути свою фантазію і дослідити вміст цього мішка. Кожен із вас, не
дивлячись, візьме із нього якусь дрібничку та роздивиться її. Уявіть, що ваш
предмет має душу, почуття, може бути чимось задоволений чи навпаки – незадоволений.
Ваше завдання: висловитися від імені предмета, розпочавши речення так: «Я
пробка від пляшки. Мене не попереджують про її вміст, а тому іноді доводиться
міцно закручувати». Або «Я монета. Знаю, що маю цінність і ціную себе».
3.
Візуалізація «Безпечне місце»
Мета: гармонізація емоційного стану,
формування навичок релаксації.
Інструкція:Час від часу нам усім потрібний
перепочинок, місце, де ми можемо почуватися добре, бути самим собою. Досягти
такого стану в щоденному житті допоможе візуалізація безпечного місця. І сьогодні
ви отримаєте ще одну вправу для гармонізації емоційного стану.
Влаштуйтеся
зручніше, заплющте очі та зробіть кілька спокійних і глибоких вдихів і видихів.
Уявіть місце, реальне чи вигадане, фантастичне, де ви почуваєтеся в безпеці
(відносній на даний час). Це може бути природне середовище чи якась будівля, палатка
на природі чи на морському пляжі…Відчуйте деталі: що ви бачите навколо, запахи,
смаки, кольори…Відчуйте на дотик предмети, що вас оточують…. Прислухайтеся до
звуків – що ви чуєте? …
Це ваш
простір, де ви можете розслабитися, перепочити або набратися сил… Якщо у вашому
уявному місці є щось, що не подобається, ви можете змінити це в думках, адже це
місце – ваше…
Вам
спокійно і зручно… ви почуваєтеся повністю розслабленими… Ваше дихання рівне і
спокійне…
Це саме
ваше місце… Тут ви в повній безпеці… Побудьте деякий час в цьому стані…
Коли ви
побудете в цьому місці стільки, скільки потрібно, розплющте очі, потягніться,
скажіть собі, що ви повертаєтеся до щоденного життя. А відчуття спокою та
розслаблення, яке винесете зі свого безпечного місця, буде супроводжувати вас
якийсь час, і ви завжди зможете повернутись туди знову.
Рефлексія:
-
Хто бажає поділитися враженнями?
-
Чи вдалося візуалізувати запропоноване?
-
Що ви відчували під час виконання вправи і після неї?
4.
Вправа «Позитивний рефреймінг»
Мета: підвищення самооцінки,
формування навичок позитивної інтерпретації фактів.
Інструкція: напишіть рису характеру, яка вам
заважає і не подобається в собі. Потім передайте свій аркуш сусідові зліва.
Кожен, отримавши папірець сусіда, намагається знайти позитивний зміст у
негативній, з точки зору автора, рисі і записує його. Якщо не можете придумати,
передавайте далі, але постарайтесь побачити користь чи позитив і написати.
Передавайте аркуші по колу, доки не отримаєте свій аркуш.
У кожного
з вас у руках опинився ваш аркуш із кількома позитивними інтерпретаціями вашої
негативної риси характеру. Прочитайте і відзначте про себе, що ви при цьому
відчуваєте.
Учасники діляться враженнями.
5.
Перегляд мультфільму
«Баранчик Шон»
Мета: формування
позитивного сприйняття життя та навколишнього світу.
Обладнання: інтерактивна дошка,доступ
до інтернету, електронний носій, мультфільм «Баранчик Шон» https://www.youtube.com/watch?v=d6jZvJBeFsE
Обговорення:
-
Про що цей
мультфільм?
Психолог. А на завершення нашої зустрічі
пропоную ще декілька простих релаксаційних технік та дихальних вправ які
стануть вам в нагоді та допоможуть стабілізувати свій стан у важкий період
часу.
6.
Релаксаційні
техніки та дихальні вправи
Мета:ознайомити учасників з релаксаційними
техніками та дихальними вправами з метою досягнення стану розслаблення, сприяти
формування навичок релаксації, зняти емоційне та м’язове напруження, сприяти
формуванню навичок досягнення повного розслаблення.
Дихання для розслаблення і заспокоєння. Свідомо контролюючи дихання, ви
зможете швидко відволіктися на деякий час від докучливих думок. Можна навіть
медитувати, концентруючись на своєму диханні.
Медитативне дихання«Водоспад» (грає релаксаційна музика).
Інструкція: сядьте зручніше і заплющте очі. Два-три рази глибоко вдихніть і видихніть…
Уявіть собі, що ви стоїте біля
водоспаду Але це не зовсім звичайний водоспад. Замість води в ньому падає вниз м’яке біле
світло.
Тепер уявіть себе під цим водоспадом і
відчуйте, як це прекрасне біле світло струменить по вашій голові...
Ви відчуєте, як розслаблюються ваше
чоло потім рот, як розслаблюються м'язи шиї. Біле світло тече по ваших плечах, потилиці і допомагає їм стати м'якими
і розслабленими Біле світло стікає з вашої спини, і ви відчуваєте, як у спині зникає напруження, і
вона теж стає м’якою
і розслабленою.
А світло тече по ваших грудях, по
животу.
Ви відчуваєте, як вони розслаблюються,
і ви без зусилля можете глибше вдихати і видихати. Це дає змогу вам почуватися дуже розслаблено
й приємно…
Нехай світло тече також по ваших
руках, долонях, пальцях… Ви відчуваєте, як руки і долоні стають м’якшими. Світло тече по
ногах. Спускається до ваших ступнів.
Ви відчуваєте, що і вони розслаблюються,
і стають м'якими Цей дивний
водоспад з білим світлом обтікає усе ваше тіло. Ви почуваєтесь зовсім спокійно й безтурботно,
і з кожним вдихом і видихом ви усе глибше розслаблюєтеся і сповнюєтеся новими силами.
Тепер подякуйте цьому водоспадові
світла за те, що він вас так чудово розслабив.
Трохи потягніться, випряміться й
розплющте очі.
Дихальна вправа«Обійми
метелика» Схрести
руки на грудях так, щоб права кисть лягла на ліве плече, а ліва на праве.Почни
повільні почергові постукування. Відслідкуй, які асоціації виникають під час
виконання даної техніки. Вправа відволікає та дає змогу сконцентруватися на її
виконанні. Вона очищує думки від негативу, допомагає відновити умиротворення в
душі. Техніку обіймів можна використовувати під час панічних атак, для
подолання стресу, тривожності та страху. Паралельно з вправою рахуй та повільно
дихай. (Можна запалити пахощі, свічку або
відкрити аромаолію лимона чи інших цитрусових, якщо є такі).
Рефлексія вправи:
-
Чи вдалося вам розслабитись?
-
Як ви почуваєтеся зараз?
7.
Рефлексія
-
Які з методів релаксації зацікавили
вас найбільше?
-
Що б ви порадили своєму другові(подрузі) у ситуації
тривалого напруження?
Заняття
№ 6 «Як подолати стрес»
Мета: закріпити
навички самодопомоги в кризових ситуаціях, реалізовувати свої щоденні звички як ресурс
для позитивного мислення.
Матеріали та
обладнання: аркуші
паперу для кожного учасника, ручки, ноутбук, доступ до інтернету.
Хід
заняття
1.Вступ. Привітання. Оголошення теми та мети заняття.
Добрий день. Сьогодні це наше останнє заняття і воно
має назву «Як подолати стрес». Зараз ми з вами згадаємо поняття стрес і як ми
вміємо його долати, а також дізнаємося про нові навички самостабілізації нашого
організму у стресових ситуаціях. Давайте для початку згадаємо правила роботи в групі (заняття
№ 1).
2. Вправа
«Вчинки для позитивного майбутнього»
Мета:самоаналіз,
рефлексування.
Інструкція:
1.
Визначте
та напишіть 5 вчинків, які ви щоденно реалізуєте та які, як вам відомо, ведуть
до бажаного майбутнього.
2.
Усвідомивши
корисність вчинків, визначте, як кожний із них є доказом певної якості.
3.
Уявіть
собі на деякий час те позитивне майбутнє, яке ви створюєте.
4. Вправа «Ти молодець тому, що...»
Мета:отримати навички надання допомоги,
підтримки людині в складній ситуації, усвідомити наявність цих проявів з
власного досвіду.
Інструкція:діти об’єднуються
в пари. Далі виконують завдання психолога.
Психолог. Об’єднайтесь,
будь ласка, в пари. Зараз одному з вас необхідно сказати 3 фрази, які розпочинаються
словами «Мене не люблять за те, що ...». Ваш партнер повинен на кожну з них
відповісти фразою «Все одно, ти молодець тому, що ...». Потім потрібно помінятися
ролями й повторити вправу.
Обговорення:
-
Що ви відчули під час виконання цієї вправи?
-
Чи всі змогли відреагувати на слова партнера таким чином?
Чому?
-
Чи сподобалося вам надавати допомогу іншій людині в такій
формі?
-
Що ви відчували, коли підтримували вас?
-
Як часто ви реагуєте на прояви інших людей таким чином?
-
Часто ви отримуєте підтримку від інших людей?
Психолог. Як ви вважаєте чи можливо
подолати стрес? (відповіді учасників) Пропоную вам написати поради як
подолати стрес
5. Вправа
«Як подолати стрес» (правила душевної рівноваги)
Мета:визначити закріплені знання для
самостабілізації, збільшити свій багаж знань з цієї теми.
Інструкція: учасники
об’єднуються у 2 групи за принципом: троянда – ромашка.Далі пишуть «Поради
як подолати стрес»У кожної групи для цього є 10 хв., один учасник
презентує напрацювання групи.
Обговорення:
-
Чи важко було складати поради?
-
Чи будете ви ними користуватися?
6.
Рефлексія «Три – два - один»
1. Три факти, які були новими,
цікавими, несподіваними на уроці.
2. Два факти, які здалися не
цікавими або вже відомі.
3. Один факт, який хотілося б
вивчити детально, поглибити свої знання.
Список
використаних джерел:
1.Альошкіна Світлана Василівна Тренінгове заняття з профілактики стресових
станів у дітей.
2.Арт-терапевтичний тренінг
«Ресурс, я тебе знаю?!». URL: https://il.kubg.edu.ua/struktura/kafedry-instytutu/kafedra-praktychnoi-psykholohii/podii/1029-art-terapevtychnyi-treninh-resurs-ia-tebe-znaiu.html
3.Горбунова
В. Як допомогти дитині витримувати стреси та відновлюватись
після них. URL:
https://nus.org.ua/view/yak-dopomogty-dytyni-vytrymuvaty-stresy-ta-vidnovlyuvatys-pislya-nyh/
4.Кружева Т. В. Піпченко Л.
В. Психофізіологічні детермінанти
стресостійкості осіб в процесі навчання. Актуальні проблеми психології / Ін-т
психології ім. Г.С. Костюка НАПН України: за ред. Максименка С.Д. – К., 2005. –
с.96-102
5.Курицина
А. Розуміння терміну
«стрес» – зменшує його негативний вплив на особистість.URL: https://vinps.vn.ua/?p=1034
6.Психологічна допомога
постраждалим внаслідок кризових травматичних подій: методичний посібник [у
співавторстві]. За ред. З. Г. Кісарчук — К.: ТОВ «Видавництво «Логос». — 207 с
7.Національна всесвітня платформа
«Всеосвіта» https://vseosvita.ua
8.Всеукраїнська платформа «На
Урок»
https://naurok.com.ua/trening-stres-u-pedagogichnomu-kolektivi-275241.html
Додаток1
Тест САН
(Самопочуття. Активність. Настрій)
(https://naurok.com.ua/zbirnik-metodik-dlya-diagnostiki-ta-samodiagnostiki-stresu-177426.html)
Ця методика призначена для самоконтролю й самооцінки
самопочуття, активності та настрою. Шкала САН складається з індексів
(3 2 1 0 1 2 3) і розташована між тридцятьма парами тверджень протилежного
значення, що відображують рухливість, швидкість і темп протікання функцій
(активність), силу, здоров’я, стомлення (самопочуття), а також характеристики
емоційного стану (настрій). Перевагами тесту є його стислість і можливість кількаразового
використання впродовж певного часу.
ІНСТРУКЦІЯ. Слід співвіднести свій стан з ознаками за багатоступінчастою шкалою. Ви маєте
вибрати і позначити цифру, що найбільш точно відбиває ваш стан на даний момент.
|
Самопочуття добре |
3210123 |
Самопочуття погане |
|
Почуваюся сильним |
3210123 |
Почуваюся слабким |
|
Пасивний |
3210123 |
Активний |
|
Малорухливий |
32 10123 |
Рухливий |
|
Веселий |
3210123 |
Сумний |
|
Добрий настрій |
3210123 |
Поганий настрій |
|
Працездатний |
3210123 |
Розбитий |
|
Сповнений сил |
3210123 |
Знесилений |
|
Повільний |
3210123 |
Швидкий |
|
Бездіяльний |
3210123 |
Діяльний |
|
Щасливий |
3210123 |
Нещасливий |
|
Життєрадісний |
3210123 |
Похмурий |
|
Напружений |
3210123 |
Розслаблений |
|
Здоровий |
3210123 |
Хворий |
|
Байдужий |
3210123 |
Захоплений |
|
Спокійний |
3210123 |
Схвильований |
|
Захоплений |
3210 123 |
Сумовитий |
|
Радісний |
3210 123 |
Печальний |
|
Відпочивший |
3210123 |
Стомлений |
|
Свіжий |
3210123 |
Виснажений |
|
Сонливий |
3210123 |
Збуджений |
|
Бажання відпочити |
3210123 |
Бажання працювати |
|
Спокійний |
3210123 |
Стурбований |
|
Оптимістичний |
3210123 |
Песимістичний |
|
Витривалий |
3210123 |
Втомлений |
|
Бадьорий |
3210123 |
Млявий |
|
Думати важко |
3210123 |
Думати легко |
|
Розсіяний |
3210123 |
Уважний |
|
Сповнений сподівань |
3210123 |
Розчарований |
|
Задоволений |
3210123 |
Незадоволений |
ОБРОБКА
ТА ІНТЕРПРЕТАЦІЯ
При обробці ці цифри перекодуються
в такий спосіб. Негативні стани за шкалою САН приймаються за 1 бал,
наступний за ним за 2 бали і так далі. Слід ураховувати те, що полюси шкали постійно
змінюються. Позитивні стани завжди одержують високі бали, а негативні
низькі. За цими балами розраховується середнє арифметичне як загалом, так
і окремо за активністю, самопочуттям і настроєм. Зразок перекодування наведений у таблиці.
|
Перекодування |
Повний надій |
7 |
6 |
5 |
4 |
3 |
2 |
1 |
Розчарований |
|
Текст САН |
Повний надій |
3 |
2 |
1 |
0 |
1 |
2 |
3 |
Розчарований |
При оцінці
функціонального стану важливі значення окремих показників та їхнє
співвідношення. Наприклад, у відпочилої людини оцінки активності, настрою і
самопочуття приблизно однакові. У міру наростання втоми співвідношення
між ними змінюється за рахунок відносного зниження самопочуття й
активності в порівнянні з настроєм.
Ключ
Питання на самопочуття -
1,2,7,8,13,14,19,20,25,26.
Питання на активність-3,4,9,10,15,16,21,22,27,28.
Питання на настрій-5, 6, 11, 12, 17,
18,23,24,29,30.
Інтерпретація
результатів
Отримана за кожною
шкалою сума балів знаходиться в межах від 10 до 70 і дозволяє визначити
функціональний стан індивіда в даний момент часу по принципу:
<30 балів – низький рівень
30-50
балів – середній рівень
>50 балів – високий
рівень.
Додаток 2
Крок 1. Прийняти те, що ви у стані стресу. Просто усвідомити
це і зізнатися собі в цьому.
Крок 2. Дозволити собі відчувати те, що ви відчуваєте зараз:
образа, гнів, будь-які негативні емоції. Визнати цю емоцію і позначити її.
Можна навіть промовити вголос: «Зараз я відчуваю роздратування».
Крок 3. Конструктивно вивести з себе ці почуття. Можна
детально викласти свої думки на папері і спалити. Можна піти в спортзал і
інтенсивно позайматися, побігати на стадіоні, поплавати в басейні: будь-яка
фізична активність виводить емоції назовні.
Крок 4.Зробити висновки на майбутнє. Поставте собі запитання:
«Що я зробив такого, що потрапив в таку ситуацію, або чого не зробив?». Коли
урок засвоєний, вирішіть, як в майбутньому будете уникати ситуації, яка привела
до стресу або як вирішувати її. А потім – просто відпустіть цю ситуацію.
Додаток 3
Методика «Індикатор стратегій
подолання стресу» Д. Амірханова
Порядок проведення
Методика проводиться фронтально – з
цілим класом або групою учнів. Після роздачі бланків школярам пропонується
прочитати інструкцію, потім психолог повинен відповісти на всі поставлені ними
запитання. Після цього учні працюють самостійно, і психолог ні на які питання
не відповідає.
Бланк методики
ПІП________________________________________________
Вік____________
Клас___________
Інструкція: На бланку представлено кілька
можливих варіантів подолання неприємностей. Познайомившись з твердженнями, ви
можете визначити, які із запропонованих варіантів зазвичай вами
використовуються. Всі ваші відповіді залишаться невідомими стороннім. Спробуйте
згадати про одну з серйозних проблем, з якими ви зіткнулися за останні 6
місяців, що змусили вас неабияк переживати, і опишіть цю проблему в скількох
словах. Тепер, читаючи наведені нижче твердження, оберіть одну з трьох найбільш
прийнятних відповідей для кожного.
|
Твердження |
Так |
Скоріше так, ніж ні |
Немає |
|
1.
Дозволяю собі поділитися почуттями з другом |
1 |
2 |
3 |
|
2.
Намагаюся все зробити так, щоб мати можливість найкращим чином вирішити
проблему |
3 |
2 |
1 |
|
3.
Здійснюю пошук всіх можливих рішень, перш ніж щось зробити |
3 |
2 |
1 |
|
4.
Намагаюся відволіктися від проблеми |
3 |
2 |
1 |
|
5. Приймаю
співчуття і розуміння від кого-небудь |
3 |
2 |
1 |
|
6. Роблю
все можливе, щоб не дати оточуючим побачити, що мої справи кепські |
3 |
2 |
1 |
|
7.
Обговорюю ситуацію з людьми, так як обговорення допомагає мені почувати себе
краще |
3 |
2 |
1 |
|
8. Ставлю
для себе ряд цілей, що дозволяють поступово впоратися з ситуацією |
3 |
2 |
1 |
|
9. Дуже
ретельно зважую можливості вибору |
3 |
2 |
1 |
|
10. Мрію,
фантазую про кращі часи |
3 |
2 |
1 |
|
11.
Намагаюся різними способами вирішувати проблему, поки не знайду підходящий |
3 |
2 |
1 |
|
12.
Довіряю свої страхи родичу або другу |
3 |
2 |
1 |
|
13. Більше
часу, ніж зазвичай, проводжу один |
3 |
2 |
1 |
|
14.
Розповідаю іншим людям про ситуацію, тому що тільки її обговорення допомагає
мені прийти до її вирішення |
3 |
2 |
1 |
|
15. Думаю
про те, що потрібно зробити, щоб виправити становище |
3 |
2 |
1 |
|
16.
Зосереджується повністю на вирішенні проблеми |
3 |
2 |
1 |
|
17.
Обмірковую про себе план дій |
3 |
2 |
1 |
|
18.
Дивлюся телевізор довше, ніж зазвичай |
3 |
2 |
1 |
|
19. Іду до
кого-небудь (друга або фахівця), щоб він допоміг мені відчувати себе краще |
3 |
2 |
1 |
|
20. Стою
твердо і борюся за те, що мені потрібно в цій ситуації |
3 |
2 |
1 |
|
21. Уникаю
спілкування з людьми |
3 |
2 |
1 |
|
22.
Перемикаюся на хобі чи займаюся спортом, щоб уникнути проблем |
3 |
2 |
1 |
|
23. Іду до
друга за порадою - як виправити ситуацію |
3 |
2 |
1 |
|
24. Іду до
друга, щоб він допоміг мені краще відчути проблему |
3 |
2 |
1 |
|
25.
Приймаю співчуття, взаєморозуміння друзів |
3 |
2 |
1 |
|
26. Сплю
більше звичайного |
3 |
2 |
1 |
|
27.
Фантазую про те, що все могло б бути інакше |
3 |
2 |
1 |
|
28. Уявляю
себе героєм книги або кіно |
3 |
2 |
1 |
|
29.
Намагаюся вирішити проблему |
3 |
2 |
1 |
|
30. Хочу,
щоб люди залишили мене одного |
3 |
2 |
1 |
|
31.
Приймаю допомогу від друзів або родичів |
3 |
2 |
1 |
|
32. Шукаю
заспокоєння у тих, хто знає мене краще |
3 |
2 |
1 |
|
33.
Намагаюся ретельно планувати свої дії, а не діяти імпульсивно під впливом
зовнішнього спонукання |
3 |
2 |
1 |
Обробка та інтерпретація результатів
Відповіді випробуваного
зіставляються з ключем
Ключ:
|
Базисна копінг-стратегія |
Пункти опитувальника, номер |
|
Вирішення
проблем |
2,3,8,9,
11, 15, 16, 17,20,29,33 |
|
Пошук
соціальної підтримки |
1,5,7, 12,
14, 19,24,23,25,31,32 |
|
Уникання |
4,6, 10,
13, 18,21,22,26,27,28,30 |
Для отримання загального балу за
відповідною стратегією підраховується сума балів за всіма 11 пунктами, що відносяться
до цієї стратегії. Мінімальна оцінка по кожній шкалою – 11 балів, максимальна –
33 бали.
Якщо обстежуваний пропустив 1 пункт
з 11, можна зробити наступне: підрахувати середню оцінку по тим 10 пунктам, на
які піддослідний відповів, потім помножити це число на 11; загальний бал за
шкалою буде виражатися наступним за цим результатом цілим числом. (Наприклад,
середній бал за шкалою 2,12, помножити на 11 = 23,32, загальний бал – 24.)
При пропуску двох і більше пунктів
обробка даних випробуваного не проводиться.
Переважаючою вважається стратегія,
сума балів по якій вище за інших більш ніж на три бали.
Додаток 4
Декларація моєї самооцінки»
Вірджинія Сатир
Я це я
У всьому
світі немає нікого в точності такого ж, як Я. Є люди, в чомусь схожі на мене, але
немає нікого в точності такого ж, як Я. Мені належить все, що є в мені: моє
тіло, включаючи все, що воно робить; мою свідомість, включаючи всі мої думки і
плани; мої очі, включаючи всі образи, які вони можуть бачити; мої почуття,
якими б вони не були - тривога, напруга, любов, роздратування, радість; мій рот
і всі слова, які він може вимовляти, - ввічливі, ласкаві чи грубі, правильні чи
неправильні; мій голос, гучний або тихий; всі мої дії, звернені до інших людей
або до самого себе.
Мені
належать всі мої фантазії, мої мрії, всі мої надії і мої страхи. Мені належать
всі мої перемоги і успіхи, всі мої поразки і помилки. Все це належить мені. І
тому Я можу близько познайомитися з собою. Я можу полюбити себе і подружитися з
собою. І Я можу зробити так, щоб все в мені допомагало мені. Я знаю, що дещо в
мені не подобається мені, і є в мені щось таке, чого Я не знаю. Але оскільки Я
дружу з собою і люблю себе, Я можу обережно і терпляче відкривати в собі
джерела того, що спантеличує мене, і дізнаватися все більше і більше різних
речей про самого себе. Все, що Я бачу і відчуваю, все, що Я говорю і що Я
роблю, що Я думаю і відчуваю в даний момент, - це моє. І це в точності дозволяє
мені дізнатися, де Я і хто Я в даний момент. Коли Я вдивляюся в своє минуле,
дивлюся на те, що Я бачив і відчував, що Я говорив і що Я робив, як Я думав і
як Я відчував, Я бачу, що не цілком мене влаштовує. Я можу відмовитися від
того, що здається невідповідним, і зберегти те, що здається дуже потрібним, і
відкрити щось нове в собі самому. Я можу бачити, чути, відчувати, думати,
говорити і діяти. Я маю все, щоб бути близьким з іншими людьми, щоб бути
продуктивним, вносити сенс і порядок в світ речей і людей навколо мене.
Я належу
собі, і тому Я можу будувати себе.
Я - це Я, і
Я - це чудово!
Коментарі
Дописати коментар